چرا افزایش 50 درصدی حقوق بازنشستگان اعمال نشد؟

به گزارش اکسپرس بلاگ، رئیس سازمان برنامه و بودجه در صفحه اینستاگرام خود درباره چرایی پرداخت نشدن 50 درصدی افزایش حقوق به بازنشستگان شرح داد.

چرا افزایش 50 درصدی حقوق بازنشستگان اعمال نشد؟

به گزارش خبرنگاران، محمد باقر نوبخت، در تشریح افزایش منابع تخصیص یافته به بازنشستگان کشوری و لشکری اظهار کرد: برقراری ارتباط بین مردم را از این پس بیش از پیش دنبال خواهم کرد. مطلبی که بسیاری زیاد این روزها از سازمان برنامه و بودجه پرسیده می گردد در مورد 50 درصد افزایش حقوقی است که به بازنشستگان پرداخت نشد.

وی اضافه کرد: قانون پنجم برنامه توسعه، به دولت اجازه می دهد که در دوران برنامه که از سال 1390 تا 1395 به طول انجامید، از همه امتیازاتی که در فصل 10 از ماده 64 تا 80 وجود دارد تا 50 درصد امتیازات را استفاده کند.

نوبخت تاکید نمود: هیئت وزیران برای تعدادی از دستگاه ها این 50 درصد را تصویب کرد و این افراد از امتیاز این 50 درصد برخوردار شدند. سازمان اداری و استخدامی پیشنهادی را به دولت آورد مبنی بر این که این حق وجود داشته باشد که منابع اقتصادی برای انجام آن وجود داشته باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید نمود: به همین جهت دستگاه ها به سازمان برنامه و بودجه مراجعه کردند تا با منابع اقتصادی خود این 50 درصد را اعمال نمایند و ما نیز این مطالعات را انجام دادیم و منجر به آن شد که بهمن ماه بخشنامه ای ابلاغ شد تا این تعداد از دستگاه ها به شرط طلب نکردن منابع بیشتر، این فرایند را انجام دهند.

نوبخت گفت: قانون مدیریت خدمات کشور که در سال 1386 به صورت آزمایشی به تصویب رسید دارای 15 فصل است و در هر فصل به مبانی مختلفی می پردازد و در فصل دهم به نظام پرداخت به کارمندان، بازنشستگان و مستمری بگیران پرداخته است. این نظام پرداخت بر اساس امتیاز و آنالیز است که با در نظرگیری این امتیاز و ضرب در ریال، رقمی به حقوق افراد اضافه می گردد. ضریب ریالی در این قانون چیزی حدود 500 ریال است که تبصره ذیل ماده 64 این رقم سالانه بر اساس هزینه زندگی درصدی افزایش پیدا می نماید.

وی اضافه کرد: این ضریب ریالی برای مستمری بگیران، بازنشستگان و کارمندان یکسان است، اما آن چه اختلاف بین این سه گروه ایجاد می نماید امتیاز برای این سه رسته است. امتیازات برای این سه گروه با فرمول های مختلف محاسبه می گردد؛ یعنی بر اساس سختی کار امتیازات متفاوت است. امتیازی از 1 تا 2000 برای شغل آنها، به شاغلان از 1500 تا 4500 داده می گردد که در درجمع به آن ها حقوق ثابت می گردد. این امتیازات به علاوه فوق العاده ها می گردد. جمع این امتیازات را حقوق کارمندان دولتی می گویند.

نوبخت تاکید نمود: قانون برنامه ششم به دولت این اجازه را می دهد که پرداخت شاغلان با بازنشستگان را متناسب سازی کند. درصدی برای افزایش این حقوق برای متناسب سازی بیان نشده و تنها راه برای متناسب سازی را به دست دولت سپرده است.

وی اضافه کرد: دولت این لایحه را به مجلس ارائه کرد و در نهایت شورای نگهبان آن را رد و مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را تصویب کرد. حالا از همین طریق هر سال مبلغی را برای بازنشستگان کنار گذاشته ایم، سال گذشته چیزی حدود 3000 میلیارد تومان دربودجه قید شد که دولت این رقم را به 4000 میلیارد تومان رساند.

افزایش حقوق بازنشستگان تا سقف 700 هزار تومان

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان نمود: این رقم با کوشش های دولت به 5000 میلیارد تومان رسید. برای سال 1399 این رقم را 100 درصد افزایش داده و به 10 هزار میلیارد تومان رساندیم تا به حقوق این افراد اضافه کنیم. در این افزایش حقوق ها بعضی از بازنشستگان بیش از 700 هزار تومان به حقوقشان اضافه نموده خواهد شد.

وی با بیان اینکه روز دوشنبه از تشکل های بازنشستگی و نمایندگانشان خواستیم تا به جلسه مشترک با سازمان برنامه و بودجه کشور بیایند اضافه کرد: در ادامه راستا افزایش 15 درصدی حقوق بازنشستگان کشوری و همچنین تزریق 10 هزار میلیارد تومان منابع همسان سازی حقوق آنها، دستور پرداخت پاداش بازنشستگانی که تا سال 1398 بازنشسته شده اند را نیز صادر نموده ایم.

حداقل حقوق بازنشستگان 2.8 میلیون تومان

این مقام مسئول با اشاره به اینکه حقوق بازنشستگان به حداقل دو میلیون و 800 هزار تومان افزایش خواهد یافت، بیان نمود: سال گذشته رقم پاداش بالغ بر 8000 میلیارد تومان بود که رقم آن هنوز معین نیست.

تکلیف پرداختی ها به زنان سرپرستان خانوار معین می گردد

وی اضافه کرد: سال جاری برای زنان سرپرستان خانوار نیز حدود 15 هزار و 500 میلیارد تومان در نظر گرفته ایم. مستمری این افراد سه تا پنج برابر هم افزایش پیدا کرد و امیدواریم بتوانیم منابع اقتصادی جدیدترین برای افزایش این دریافتی را داشته باشیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین اظهار داشت: تا انتها فروردین برای افزایش متناسب سازی حقوق بازنشستگان اقدام می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 2195

به "چرا افزایش 50 درصدی حقوق بازنشستگان اعمال نشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا افزایش 50 درصدی حقوق بازنشستگان اعمال نشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید