چرا شرایط باکس آفیس به خوبی پیش بینی های قبلی نیست؟
به گزارش اکسپرس بلاگ، اوایل سال 2019 بسیاری از تحلیل گران باکس آفیس ابراز خوش بینی کردند که سال جاری شاهد شکسته شدن بسیاری از رکوردهای باکس آفیس و فروشی بیشتر از سال 2018 خواهیم بود. در نظر گرفتن مجموعه گسترده ای از فیلم هایی که دیزنی قصد اکرانشان را داشت (فیلم تازه مجموعه انتقام جویان فقط یکی از آن ها بود) در کنار فیلم های تازه از چندین و چند مجموعه پرفروش مثل گودزیلا و مردان سیاه پوش این تحلیل گران را بسیار خوش بین نموده بود.

گرچه انتقام جویان: خاتمه بازی همانطور که انتظار می رفت در گیشه ها درخشید و قلب طرفداران را تسخیر کرد اما بسیاری از فیلم های دیگری که انتظار فروش نسبتا گسترده شان را داشتیم با شکست روبرو شدند. حال با رسیدن به تابستان اوضاع بدتر هم شده و آنالیز آماری باکس آفیس نشان می دهد که فروش بلیت در فصل تابستان نسبت به سال گذشته حدودا 7 درصد کمتر شده است و اگر شرایط کل سال میلادی نو را با سال 2018 مقایسه کنیم فروش بلیت 10 درصد کمتر بوده است.
جف باک تحلیل گر این حوزه معتقد است وقتی همه کوشش صرف ساخت دنباله ها گردد نمی گردد انتظار بیشتری هم داشت. این کارشناس می گوید اغلب فیلم ها این حس را القا می نمایند که گویا در خط فراوری یک کارخانه درست شده اند. آن ها هرگز وارد عمق داستان نمی شوند. از فیلم های قبلی فراتر نمی روند و قادر نیستند شرایط را عوض نمایند.
اما آیا واقعا می گردد ساختن دنباله های آثار پیروز قبلی را علت شرایط فعلی باکس آفیس دانست؟ به نظر نمی رسد مشکل از دنباله ساختن باشد. برای مثال همین سال جاری داستان اسباب بازی 4، جان ویک 3 و مرد عنکبوتی: دور از خانه را داشتیم که هر سه دنباله هایی از یک مجموعه بودند و با استقبال مخاطبان روبرو شده اند.
پاول درگارابدین یکی از تحلیل گران رسانه در وبسایت Comscore معتقد است مردم مسئله ای با دنباله ها ندارند بلکه کمتر سراغ فیلم های بی کیفیت می روند. این کارشناس سینما و رسانه با اشاره به شرایط بازار می گوید فیلم ها برای پیروزیت شان احتیاج به امکانات بازاریابی قدرتمندتری دارند.
در هفته های گذشته آثاری چون گودزیلا: سلطان هیولاها، دارک فینکس و مردان سیاه پوش: بین المللی مسائل فروش را تجربه کردند و علت اصلی کم تر از حد انتظار فروختن تمام این آثار کیفیت پایین شان بود. آثاری که آنقدرها مجذوب کننده و وسوسه برانگیز نباشند شانس زیادی برای رقابت ندارند؛ آن هم در شرایط فعلی که صنعت تفریح این همه گزینه های مختلف پیش پای مردم قرار داده، بویژه با حضور شبکه های پخش و استریم که مخاطب را به ماندن در خانه تشویق می نمایند.
کایل دیویس رییس پخش داخلی استودیوی پارامونت در تایید همین نکته می گوید: دم دست هر کسی حجم بسیار زیادی محتوا واقع شده است و رقابت سالمی در جریان است. مردم عاشق سینما رفتن اند؛ با این حال باید دلایل کافی برای سینمارفتن را بهشان داد.
منبع: دیجیکالا مگ