1650 مصوبه دولتی و نهادهای حاکمیتی در 5 سال گذشته ابطال شد

به گزارش اکسپرس بلاگ، تهران (پانا) - معاون قضایی دیوان عدالت اداری مجموع رسیدگی در هیات عمومی و هیات های هشت گانه تخصصی دیوان عدالت اداری را در پنج سال اخیر بیش از انتظار توصیف کرد و گفت 1650 مصوبه دولتی و نهادهای حاکمیتی به علت مغایرت با شرع و قانون یا خروج از حدود اختیارات ابطال شده است.

1650 مصوبه دولتی و نهادهای حاکمیتی در 5 سال گذشته ابطال شد

به گزارش دیوان عدالت اداری، رضا فضل زرندی به ارائه گزارش عملکرد پنج ساله دیوان عدالت اداری پرداخت و گفت: دیوان به عنوان یکی از ارکان مهم دفاع از حقوق اساسی مردم، در سایه همت و کوشش قضات و کارکنان سخت کوش ستادی و اداری توانسته گام مهم و ارزنده ای در راستای احقاق حقوق مردم بردارد.

معاون توسعه و مدیریت منابع دیوان عدالت اداری به مهمترین دستاوردهای این پنج سال اشاره نمود و گفت: کاهش اطاله دادرسی، اتقان آراء، پیشگیری از تشکیل پفراینده، الکترونیکی کردن فرآیند رسیدگی ها و تکریم ارباب رجوع، اجرای پروژه آرشیو الکترونیکی بیش از دو میلیون پفراینده های موجود رد بایگانی، اجرای برنامه های آموزشی گسترده جهت ارتقای دانش و مهارت کادر قضایی، اصلاح ساختار تشکیلاتی و تخصصی نمودن معاونت ها، آسیب شناسی قوانین شکایت زا و پیگیری های لازم به منظور اصلاح آنها، ارائه پیشنهاد های متعدد در جهت اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری و حضور موثر در کمیسیون های مجلس شورای اسلامی برای پیگیری اصلاح قوانین و انعقاد اسناد همکاری و تفاهم نامه با دانشگاه ها و مراکز علمی کشور از مهمترین سرفصل های مهم تحول در 5 سال اخیر بوده است.

وی اضافه نمود: میزان نرخ رشد ورودی پفراینده ها در شعب بدوی از سال 95 به 96، 21 درصد افزایش ورودی داشته که این رقم در مدت مشابه سال 98 به سال 99، 3.9 درصد است که این نشان از کاهش چشمگیر نرخ ورودی پفراینده ها است. همچنین در شعب تجدیدنظر نرخ رشد ورودی پفراینده ها از سال 95 به 96 معادل 20 درصد است که این رقم در مدت مشابه سال 98 به 99 به عدد 4/7 درصد رسیده است.

فضل زرندی با تاکید بر اینکه در دوره پنج ساله گذشته علیرغم کمبود قاضی، بیش از یک میلیون و 167 هزار پفراینده رسیدگی و مختومه شده است، گفت: میزان پفراینده های مختومه شده شعب بدوی در سال 95، به تعداد 107 هزار و 614 فقره بوده است و این رقم در سال گذشته 177 هزار و 536 فقره می باشد. همچنین در شعب تجدید نظر در سال 95 به تعداد 53 هزار و 237 فقره مختومه شده است و این رقم در مدت مشابه سال 99 به عدد 82 هزار و 845 فقره رسیده است.

وی اضافه نمود: ورودی پفراینده ها در هیات عمومی در سال 95 به میزان یک هزار و 412 فقره بوده است که از این تعداد یک هزار و 568 پفراینده مختومه شده است و در سال گذشته تعداد 2 هزار و 372 پفراینده به هیات عمومی وارد شده است که یک هزار و 951 فقره از آن مختومه شده است.

معاون توسعه و مدیریت منابع دیوان عدالت اداری به مجموع تدابیر و اقدامات اجرا شده در پنج سال گذشته به منظور رسیدگی و مختومه کردن پفراینده ها اشاره نمود و گفت: این اقدامات منجر به کاهش نسبی موجودی پفراینده ها در دیوان عدالت اداری شده است، به نحوی که در این فرایند، موجودی شعب بدوی به میزان 26 درصد و شعب تجدیدنظر به میزان 62 درصد و در مجموع به نسبت سال 95، آمار پفراینده های مانده در شعب 37 درصد کاهش داشته است.

وی اضافه نمود: شعب بدوی در سال 95، تعداد 95 هزار و 82 فقره پفراینده مانده داشته و این رقم در خاتمه سال 99 به 70 هزار و 779 مورد رسیده است. همچنین شعب تجدیدنظر در سال 95 به تعداد 44 هزار و 542 فقره پفراینده مانده داشته است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته به 17 هزار و 45 مورد رسیده است.

فضل زرندی مجموع رسیدگی در هیات عمومی و هیات های هشت گانه تخصصی دیوان عدالت اداری در پنج سال اخیر را بیش از انتظار توصیف کرد و اضافه نمود: بیش از 9 هزار پفراینده تقاضای ابطال مصوبات و صدور آرای وحدت رویه مورد رسیدگی قرار گرفته است که یک هزار و 650 مصوبه دولتی و نهاد های حاکمیتی به علت مغایرت با شرع و قانون و یا خروج از حدود اختیارات ابطال شده است و همچنین تعداد 3 هزار و 408 مصوبه قابل ابطال تشخیص داده نشده است و 313 مورد رای وحدت رویه نیز صادر شده است.

معاون توسعه و مدیریت منابع دیوان عدالت اداری کاهش اطاله دادرسی را یکی از مهمترین برنامه های دیوان در پنج ساله اخیر دانست و اضافه نمود: متوسط زمان رسیدگی در سال 95 در شعب بدوی 259 روز بوده است که در سال 99 این رقم به 130 رسیده است. همچنین در شعب تجدیدنظر متوسط زمان رسیدگی در سال 95، 215 روز بوده است که این رقم در سال 99 به 75 روز رسیده است.

فضل زرندی در خاتمه به ارتقاء کیفیت و اتقان رسیدگی به پفراینده ها در دیوان عدالت اداری اشاره نمود و گفت: ماهانه به طور متوسط بیش از 300 فقره پفراینده به شعب دیوان ارجاع و مورد رسیدگی قرار می گیرد، و با اقدامات اجرا شده که مهمترین آن ایجاد سامانه ساعد (رای صحیح)، شناسایی سریع آراء متعارض و صدور رای وحدت رویه توانسته به ارتقاء کیفیت آرای صادره یاری بسزایی داشته باشد به طوری که هیات عمومی دیوان عدالت اداری در سال گذشته، 95 رای وحدت رویه صادر نموده که این مهم در نوع خود بی سابقه است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 25 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 13616

به "1650 مصوبه دولتی و نهادهای حاکمیتی در 5 سال گذشته ابطال شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "1650 مصوبه دولتی و نهادهای حاکمیتی در 5 سال گذشته ابطال شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید