استقبال دولت سیزدهم از سرمایه گذاران برای تضمین امنیت عرضه انرژی دنیا

به گزارش اکسپرس بلاگ، خبرگزاری خبرنگاران-وزیر نفت با بیان اینکه ما همیشه خواستار سیاست زدایی از بازار انرژی دنیا و همکاری سازنده بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان هستیم، گفت: دولت سیزدهم، پذیرای سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه بخش بالادستی صنعت نفت و گاز به منظور یاری به حفظ و ارتقای امنیت عرضه انرژی دنیا است.

استقبال دولت سیزدهم از سرمایه گذاران برای تضمین امنیت عرضه انرژی دنیا

جواد اوجی روز پنجشنبه (11 فروردین ماه) پس از خاتمه نشست بیست وهفتمین نشست وزارتی اوپک پلاس (اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت -اوپک و متحدانش) به خبرنگار شانا گفت: همان گونه که از پیش برآورد شده بود، تصمیم امروز ائتلاف اوپک پلاس تا حدودی شبیه به تصمیم ماه پیش با اندکی افزایش فراوری از رقم 400 هزار بشکه به روزانه 432 هزار بشکه برای ماه مه 2022 بود.

وی اضافه کرد: با توجه به گزارش کمیته فنی و ارزیابی های کارشناسان از منظره اقتصاد دنیا و متغیرهای معین کننده در وضع عرضه و تقاضای دنیای نفت در سال 2022 کشورهای اوپک پلاس همگی در تصمیم به افزایش فراوری 432 هزار بشکه ای اشتراک نظر داشتند.

وزیر نفت با بیان اینکه البته اوپک پلاس به رصد و نظارت مداوم و منظم خود بر تحولات بازار و انجام هرگونه اقدام لازم برای حفظ ثبات حاکم بر بازار نفت ادامه خواهد داد، توضیح داد: کشورهای حاضر آمادگی دارند در صورت لزوم، اقدام های متناسب برای حفظ ثبات بازار نفت و حفاظت از دستاوردهای این توافق را انجام دهند.

اوجی سطح پایبندی اعضای اوپک پلاس در ژانویه 2022 را 136 درصد خاطرنشان کرد و اضافه کرد: بر اساس تازه ترین آمار و گزارش های منتشر شده، به لطف بهبود شاخص های مالی در دنیا به ویژه اقتصادهای بزرگ مصرف کننده نفت و پایبندی مناسب ائتلاف اوپک پلاس، بازار دنیای نفت باوجود وقوع برخی از تنش های ژئوپلیتیک و نگرانی از احتمال کاهش عرضه دنیای نفت، در راستا توازن و ثبات در حال حرکت است.

وی تأکید کرد: البته کشورهای عضو اتلاف اوپک پلاس به دقت شرایط بازار دنیای نفت و توازن عرضه و تقاضا را زیر نظر دارند و این آمادگی وجود دارد تا به اقتضای شرایط بازارا نفت، به سرعت تصمیم گیری و اقدام های لازم از سوی اوپک پلاس انجام گردد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه به طور معمول، وقوع تنش های سیاسی یا امنیتی در منطقه ها نفت خیز دنیا سبب افزایش نگرانی از احتمال بروز اختلال در فرایند عرضه نفت می گردد، یادآور شد: البته باید در نظر داشت که این تنش ها می تواند سبب ایجاد شوک های قیمتی گردد که به تناسب، پیش بینی ها از منظره بازار را تحت تاثیر قرار می دهند.

اوجی گفت: با این حال، در ارتباط با منظره میان مدت و بلندمدت بازار، همانگونه که مقام های عالی اوپک و بسیاری از ناظران و تحلیلگران حوزه نفت و انرژی نیز بارها اعلام نموده اند، نگرانی اصلی بازار انرژی ناشی از ضعف سرمایه گذاری های تازه برای توسعه بخش بالادست نفت در منطقه ها مختلف است که می تواند در سال های پیش رو، مصرف کنندگان دنیا را از نظر تأمین کافی و مطمئن نفت با دشواری هایی روبه رو کند.

وی تأکید کرد: ما همیشه خواستار سیاست زدایی از بازار انرژی دنیا و همکاری سازنده فراوریکنندگان و مصرف کنندگان هستیم، بنده و همکارانم در اوپک بارها بر اهمیت سرمایه گذاری های تازه برای توسعه بخش بالادستی تأکید نموده ایم.

وزیر نفت ضمن تأکید بر توسعه بخش بالادست صنعت نفت ایران که از نظر حجم ذخایر هیدروکربوری ظرفیت هایی بزرگ دارد و احتیاج به جذب سرمایه برای اجرای طرح های توسعه ای گفت: ما در دولت سیزدهم، پذیرای سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه بخش بالادست صنعت نفت و گاز با هدف یاری به حفظ و ارتقای ضریب امنیت عرضه انرژی دنیا برای سال ها و دهه های پیش رو هستیم.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 6 خرداد 1401 بروزرسانی: 6 خرداد 1401 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 21947

به "استقبال دولت سیزدهم از سرمایه گذاران برای تضمین امنیت عرضه انرژی دنیا" امتیاز دهید

1 کاربر به "استقبال دولت سیزدهم از سرمایه گذاران برای تضمین امنیت عرضه انرژی دنیا" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقبال دولت سیزدهم از سرمایه گذاران برای تضمین امنیت عرضه انرژی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید