بیش از 14 هزار تن شیر و گوشت قرمز سالانه در خاش تولید می شود

به گزارش اکسپرس بلاگ، مدیرجهاد کشاورزی خاش گفت: سالیانه بیش از 14 هزار تن شیر و گوشت قرمز تولیدی شهرستان خاش وارد بازار مصرف می شود.

بیش از 14 هزار تن شیر و گوشت قرمز سالانه در خاش تولید می شود

شیرزاد کمالی مدیرجهاد کشاورزی خاش در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های خبرنگاران از زاهدان ، گفت: سالیانه بیش از 14 هزار تن شیر و گوشت قرمز تولیدی شهرستان خاش وارد بازار مصرف می شود و با 382 هزار رأس دام سبک و سنگین یکی از قطب های دامپروری استان است.

وی با اشاره به اینکه خاش با شرایط اقلیمی مناسب همزمان قابلیت پرورش انواع میوه های سردسیری، معتدله و نیمه گرمسیری را داراست گفت : کل تولیدات بخش کشاورزی خاش بیش از 153 هزارتن بوده که بخش قابل توجه آن زمینه اشتغال مردم منطقه را فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: هم اینک حدود 10 هزار و 300 هکتار از اراضی شهرستان خاش به کشت محصولات زراعی است که عمده ترین آن ها گندم و جو، ذرت سبزیجات برگی و غده ای، گیاهان علوفه ای و برنج است.

مدیر جهاد کشاورزی خاش با اشاره به توانمندی های حوزه باغی خاش شرح داد: سطح زیر کشت باغات این شهرستان 10 هزار هکتار است که سالیانه بیش از 42 هزار تن میوه هایی نظیر خرما، انار، پسته، زردآلو، هلو، بادام، مرکبات، زیتون، توت گردو به بازار عرضه می شود.

وی شاخص های برتر خاش در محصولات زراعی و باغی را در تولید سبزیجات برگی و غده ای علوفه، پسته، انار، زردآلو، توت و خرما برشمرد و گفت: خرمای ربی ارگانیک روتک دارای معروفیت جهانی است.

کمالی با اشاره به اینکه بخش اعظم سبزیجات برگی سیستان و بلوچستان در این شهرستان تولید می شود بیان نمود: این شهرستان در حالی که برتر در زمینه تولید محصولات گلخانه ای است بخش قابل توجه محصولات گلخانه ای آن هم به خارج از کشور صادر می شود و این امر در ایجاد ارزش اضافه کرده و خلق فرصت های شغلی تازه و پایدار کمک شایانی کرده است.

وی با تاکید بر ظرفیت های ممتاز خاش در دامپروری اظهارداشت: 35 واحد مرغداری فعال سالیانه با تولید پنج هزار 500 تن گوشت مرغ بیشترین تولید گوشت مرغ در سیستان و بلوچستان را داراست و از این حیث نه تنها شهرستان خودکفا بوده بلکه مازاد تولید نیز به شهرستان های مجاور عرضه می شود.

مدیر جهاد کشاورزی خاش وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی و غذایی را بعنوان مکمل زنجیره ارزش در بخش کشاورزی برشمرد و ادامه داد: 12 واحد صنایع تبدیلی و غذایی در زمینه های تولید خوراک دام، تولید فرآورده های لبنی، کشتار دام و طیو، پسته و ذرت وسایر بخش های مربوط مشغول فعالیت هستند.

وی خاش را بهشت تولید گیاهان دارویی معرفی کرد و با بیان اینکه عسل تولیدی شهرستان معروفیت خاصی دارد شرح داد: در سال های اخیر نیز باتوجه به شرایط آبی و کاهش ذخایر آن توسعه کشت و کار گیاهان دارویی در دستور کار مدیریت قرار گرفته است.

گ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 16 آبان 1400 بروزرسانی: 16 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 17971

به "بیش از 14 هزار تن شیر و گوشت قرمز سالانه در خاش تولید می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 14 هزار تن شیر و گوشت قرمز سالانه در خاش تولید می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید