18 خواص هسته سیب ، خوردن هسته سیب باعث مرگ می گردد؟

به گزارش اکسپرس بلاگ، هسته سیب که درست در مرکز قرار گرفته، طعم نسبتاً تلخی دارد و از همین رو بیشتر افراد از خوردن آن اجتناب می نمایند. بعضی بر این باورند که هسته سیب حاوی یک ماده سمی است و برای سلامت مضر است و بعضی دیگر در خصوص خواص هسته سیب چیزهایی می گویند. اما آیا دانه سیب سمی است؟ شما چقدر در خصوص خواص هسته سیب در طب سنتی و اسلامی می دانید؟ در این مقاله از در می توانید با خواص و مضرات هسته سیب آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص این که هسته سیب را بخوریم یا نه پاسخ خواهیم داد.

18 خواص هسته سیب ، خوردن هسته سیب باعث مرگ می گردد؟

آیا دانه سیب سمی است؟

قبل از هر چیزی باید بدانید که خوردن دانه سیب تنها در شرایطی خطرناک است که فرد میزان زیادی از آن را بخورد. در دانه سیب ترکیبی گیاهی به نام آمیگدالین وجود دارد. زمانی که دانه سیب جویده یا له می گردد آمیگدالین به هیدروژن سیانید تجزیه می گردد. ماده ای سمی که در دوزهای بالا می تواند کشنده باشد و آسیب جدی به بدن وارد کند.

آمیگدالین به میزان نسبتاً بالا در دانه میوه های مختلفی همانند سیب، زردآلو، هلو، گیلاس و حتی بادام وجود دارد. سیانید یا سیانور در تأمین اکسیژن سلول ها اختلال ایجاد می نماید و در دوزهای بالا می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن سبب مرگ گردد.

عوارض هسته سیب

همانطور که گفته شد مصرف دانه سیب به میزان کم و یا قورت دادن آن بدون آسیب هیچ مسئله ای برای سلامت ایجاد نمی نماید. اما زمانی که دانه سیب به میزان زیاد مصرف گردد و فرد با سیانید مسموم گردد، معمولاً عوارضی نظیر اضطراب، سردرد، سرگیجه و گیجی را تجربه خواهد نمود.

مسمومیت حاد از طریق سیانور موجب کاهش هوشیاری، افزایش فشار خون، فلج شدن و حتی کما می گردد. معمولاً خوردن دانه سیب به میزان زیاد یعنی این که دانه حدود 18 تا 20 عدد سیب را در یک لحظه بخورید که معمولاً چنین اتفاقی دور از عقل است و از همین رو به هیچ عنوان نباید به خاطر جویدن چند دانه سیب و یا قورت دادن آن احساس نگرانی کنید.

توجه داشته باشید که میزان سیانیدی که سبب آسیب به بدن هر فرد گردد، فرق دارد. هر چقدر وزن فرد کمتر باشد، مصرف سیانید سریع تر روی بدن تأثیر می گذارد. معمولاً بچه ها خردسال بیشتر در معرض آسیب از مصرف دانه سیب قرار دارند و از همین رو توصیه می گردد قبل از قبل از دادن سیب به بچه ها خردسال و حیوانات خانگی حتماً هسته سیب را جدا کنید.

آیا خوردن دانه سیب خطرناک است؟

خوردن چند عدد هسته سیب هیچ خطری برای سلامت شما ندارد. با این حال مصرف این دانه ها به میزان زیاد و به صورت آسیاب شده و له شده می تواند کشنده باشد. مطالعات صورت گرفته از طریق دانشمندان نشان می دهد که محتوای آمیگدالین در 1 گرم دانه سیب با توجه به نوع سیب فرق دارد، یعنی نوع کشت و شرایط رشد سیب می تواند روی میزان آمیگدالین موجود در هسته آن تأثیر بگذارد.

از طرف دیگر دوز کشنده هیدروژن سیانید معمولاً حدود 50 تا 300 میلی گرم است. هر سیب حاوی 5 تا 8 عدد هسته است. هر گرم هسته سیب معمولاً حاوی 0/6 هیدروژن سیانید است و این به آن معناست که فرد باید حدود 83 تا 500 عدد هسته سیب بخورد تا دچار مسمومیت گردد.

درواقع مصرف یک فنجان پر از هسته سیب می تواند کشنده باشد و یا فرد را بیمار کند. بنابراین بهتر است بعد از خوردن چند عدد دانه سیب که اشتباهی وارد دهانتان شده اند، نگران عوارض هسته سیب نباشید و بدانید که هیچ خطری برای سلامتتان ندارد.

از طرف دیگر قورت دادن هسته سیب معمولاً هیچ مسئله ای ایجاد نمی نماید، زیرا پوشش روی دانه ها در برابر آنزیم های گوارشی مقاوم هستند و از همین رو دانه ها بدون هیچ آسیبی از بدن دفع می شوند. از طرف دیگر امروزه خواص ضد سرطانی هسته سیب نیز به اثبات رسیده و بسیاری از دانشمندان معتقد هستند که مصرف هسته سیب به میزان کم نه تنها ضرری برای بدن ندارد، بلکه بسیار مفید است و می تواند در بدن بیماران مبتلا به سرطان قوی تر از داروهای شیمیایی عمل کند.

آیا آب سیب به خاطر هسته آن حاوی سیانید است؟

آب سیب و اسموتی سیب اغلب حاوی سیب های له شده و هسته میکس شده سیب است. از آن جایی که هسته های سیب معمولاً در طول فرآوری له می شوند، پس قطعاً میزانی سیانید در آب سیب های آماده وجود دارد. با این حال میزان سیانید موجود در آبمیوه های آماده آنقدر نیست که سبب بروز مشکل گردد.

اما در صورتی که در خانه آب سیب تهیه می کنید، بهتر است برای جلوگیری از بروز عوارض هسته سیب حتماً قبل از آب گرفتن سیب ها دانه سیب را جدا کنید تا از سلامت آبمیوه مطمئن باشید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت سیب غلیظ به 3 روش

خواص هسته سیب

در کنار همه عوارض هسته سیب که عنوان شد، بهتر است کمی هم با خواص هسته سیب در طب سنتی آشنا شوید. بسیاری از متخصصین طب سنتی بر این باور هستند که هسته سیب خاصیت ضد سرطانی دارد و ترکیبات طبیعی موجود در آن می تواند به درمان سرطان یاری کند. مصرف هسته سیب می تواند قوی تر از قوی ترین داروهای شیمیایی اثر کند و جلوی رشد سلول های بدخیم سرطانی را بگیرد.

در قرن نوزدهم آمیگدالین برای اولین بار به عنوان یک عامل ضد سرطان استفاده شد. از طرف دیگر ویتامین B17 موجود در هسته سیب نیز یک درمان بی نظیر برای سرطان محسوب می گردد. تحقیقات نشان می دهد که این ویتامین در درمان انواع سرطان مؤثر است.

مطالعات نشان می دهد که هسته سیب نقش مؤثری بر جلوگیری از رشد سلول های سرطانی در سرطان کولون، ، سرطان پروستات، سرطان پانکراس، و سرطان معده دارد. ترکیبات فوتوشیمیایی موجود در این دانه کوچک حتی از داروهای شیمی درمانی نیز قوی تر است و می تواند رشد سلول های سرطانی را متوقف کند.

هر چند که هنوز این موضوع احتیاج به مطالعات بیشتری دارد، اما به هر حال هنوز هم بسیاری از پزشکان و محققین به خواص هسته سیب باور دارند و آن را در فهرست روش های درمانی طبیعی برای انواع سرطان قرار می دهند.

توجه داشته باشید که مصرف هسته سیب باید با احتیاط و به میزان کم و البته به صورت مرتب باشد تا مؤثر باشد. از طرف دیگر بیمارانی که تحت درمان هستند، نباید بدون مشورت با پزشک از این روش درمانی استفاده نمایند و بهتر است حتماً با پزشک خود مشورت نمایند.

تأثیر عجیب هسته سیب بر مغز

در یک تحقیق دیگر که در آلمان انجام شد معین شد که مصرف هسته سیب می تواند بر سلول های بنیادی مغز تأثیر بگذارد و موجب تشکیل سلول های عصبی نو گردد. دانشمندان در این تحقیق متوجه شدند که عناصر مفید موجود در هسته سیب می تواند موجب بهبود عملکرد مغز گردد و اثرات مثبتی بر آن بگذارد.

از طرف دیگر دانشمندان اتریشی نیز در تحقیقی به نتایج جالبی در خصوص خواص هسته سیب دست پیدا کردند. این دانشمندان اظهار کردند که 90 درصد مواد مغذی سیب در هسته این میوه واقع شده است و ما این میوه ارزشمند را به اشتباه بدون هسته آن می خوریم.

سوالات متداول

آیا هسته سیب ضد سرطان است؟

مطالعات نشان می دهد که هسته سیب نقش مؤثری بر جلوگیری از رشد سلول های سرطانی در سرطان کولون، ریه، پروستات، پانکراس، سینه و معده دارد. ترکیبات فوتوشیمیایی موجود در این دانه کوچک حتی از داروهای شیمی درمانی نیز قوی است و می تواند رشد سلول های سرطانی را متوقف کند.

هسته سیب را بخوریم یا نه؟

در دانه سیب ترکیبی گیاهی به نام آمیگدالین وجود دارد. زمانی که دانه سیب جویده یا له می گردد آمیگدالین به هیدروژن سیانید تجزیه می گردد. ماده ای که در دوزهای بالا می تواند کشنده باشد و آسیب جدی به بدن وارد کند. از همین رو مصرف محدود آن مسئله ای برای بدن ایجاد نمی نماید.

خوردن چند عدد دانه سیب باعث مرگ می گردد؟

دوز کشنده هیدروژن سیانید معمولاً حدود 50 تا 300 میلی گرم است. هر گرم دانه سیب معمولاً حاوی 0/6 هیدروژن سیانید است و این به آن معناست که عوارض هسته سیب بعد از خوردن حدود 83 تا 500 عدد دانه سیب ایجاد می گردد.

هسته سیب چه ویتامینی دارد؟

هسته سیب حاوی ویتامین B17 است که یک درمان بی نظیر برای سرطان محسوب می گردد. تحقیقات نشان می دهد که این ویتامین در درمان انواع سرطان مؤثر است.

منابع: medicalnewstoday، healthyfoodtribe

منبع: افق کوروش
انتشار: 23 مهر 1401 بروزرسانی: 23 مهر 1401 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 25576

به "18 خواص هسته سیب ، خوردن هسته سیب باعث مرگ می گردد؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "18 خواص هسته سیب ، خوردن هسته سیب باعث مرگ می گردد؟" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "18 خواص هسته سیب ، خوردن هسته سیب باعث مرگ می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید