6 میوه مفید و 5 میوه مضر برای سلامت کلیه ها را بشناسید

به گزارش اکسپرس بلاگ، اگر به بیماری کلیوی مبتلا هستید، گنجاندن انواع میوه در رژیم غذایی می تواند برای سلامتی تان مفید باشد. در این مطلب نام میوه هایی آورده شده که برای بهبود این بیماری ها توصیه شده اند.

6 میوه مفید و 5 میوه مضر برای سلامت کلیه ها را بشناسید

به گزارش همشهری به نقل از دویچه وله، اگر به بیماری کلیوی مبتلا هستید، گنجاندن انواع میوه ها در رژیم غذایی شما می تواند مفید باشد، به شرطی که حاوی مقادیر بیش ازحد پتاسیم و فسفر نباشد.

به گزارش مدیسین نت؛ مصرف میوه های زیر چه برای جلوگیری از بیماری های کلیوی و چه برای بهبود این بیماری ها توصیه شده است:

توت فرنگی

حاوی دو نوع فنل، آنتوسیانین و الاگیتانین است که عملکرد کلیه را بهبود می بخشد. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است که به محافظت از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو یاری می نماید.

کران بری

سرشار از خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی است که برای افرادی که از بیماری های کلیوی یا عفونت ادراری رنج می برند، مفید است.

زغال اخته

یک فنجان زغال اخته حاوی 114 گرم پتاسیم و 18 میلی گرم فسفر است. سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی به نام آنتوسیانیدین است که التهاب را کاهش می دهد و سلامت کلیه ها را بهبود می بخشد.

تمشک

غنی از مواد مغذی گیاهی به نام الاژیک اسید است که به خنثی کردن رادیکال های آزاد در بدن و جلوگیری از آسیب سلولی یاری می نماید. این میوه حاوی فلاونوئید ها است که برای بهبود عملکرد کلیه مفید است و می تواند رشد سلول های سرطانی را کاهش دهد.

سیب

یک سیب میانه دارای 195 میلی گرم پتاسیم و 20 میلی گرم فسفر است. مصرف سیب می تواند به کاهش سطح کلسترول و قند خون و کاهش یبوست یاری کند. خواص ضدالتهابی و محتوای فیبر بالای آن، به بهبود عملکرد کلیه یاری می نماید.

آناناس

گزینه غذایی کم پتاسیم است که به کاهش فشار خون یاری می نماید. فشار خون بالا یکی از عوارض شایع بیماری کلیوی است. آناناس بعلاوه حاوی بروملین، آنزیم گوارشی است که به حل شدن سنگ کلیه در بدن یاری می نماید.

اما میوه های مضر:

موز

موز سرشار از پتاسیم است و در هر موز میانه حدود 422 میلی گرم پتاسیم دارد. در نتیجه، این میوه به وسیله افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی نباید زیاد مصرف گردد. این افراد باید روزانه کمتر از 2000 تا 2500 میلی گرم پتاسیم مصرف نمایند.

پرتقال

اگرچه پرتقال و آب پرتقال مملو از آنتی اکسیدان هستند، اما سرشار از پتاسیم هستند. انگور، سیب و کرانبری همگی جایگزین های مناسبی برای پرتقال هستند.

میوه های خشک شده

میوه های خشک برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی یا دیابت توصیه نمی گردد، زیرا حاوی اندازه زیادی قند و مواد معدنی مانند پتاسیم هستند. در واقع، نصف فنجان (65 گرم) زردآلو خشک حاوی حدود 755 میلی گرم پتاسیم است.

آووکادو

یک آووکادو با وزن حدود 200 گرم حاوی 975 میلی گرم پتاسیم است که تقریباً نیمی از اندازه توصیه شده روزانه برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی است.

کیوی

از آنجا که کیوی حاوی اندازه زیادی اگزالات است، افرادی که سنگ کلیه دارند باید از خوردن آن اجتناب نمایند. علاوه براین، کیوی سرشار از پتاسیم است که ممکن است برای افراد مبتلا به مسائل کلیوی مشکل ساز باشد.

منبع: فرارو
انتشار: 22 تیر 1401 بروزرسانی: 22 تیر 1401 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 23415

به "6 میوه مفید و 5 میوه مضر برای سلامت کلیه ها را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 میوه مفید و 5 میوه مضر برای سلامت کلیه ها را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید